کلوچه فومن Fouman Cookies

کلوچه فومن یکی از کلوچه های خوشمزه شمال کشور هست که با

دستورهای مختلفی درست میشه این دستور بدون تخم مرغ هست در آینده

 دستور دیگه ای هم از این کلوچه خواهیم داشت که در موادش تخم مرغ به

 کار میره .تا جائی که دیدم معمولا خود اهالی بومی این کلوچه را تو تنور

درست می کنند ولی ما مجبوریم تو فر درستش کنیم .

 

مواد لازم برای خمیر :

روغن جامد 70 گرم یا یک دوم پیمانه و یک قاشق غذاخوری

روغن مایع 10 گرم یا یک قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر یک دوم قاشق چایخوری

آرد 250 گرم یا دو نیم پیمانه

آب ولرم به میزان لازم

مواد لازم میانی کلوچه :

کره 20 گرم یا دو قاشق غذاخوری

شکر دانه درشت 50 گرم یا 5 قاشق غذاخوری

دارچین 2 قاشق سوپخوری

وانیل یک هشتم قاشق چایخوری

آرد 30 گرم یا 3 قاشق غذاخوری

در صورت تمایل میتونید مواد میانی را کم یا زیاد کنید یا گردو پودر شده به

 مواد اضافه کنید ولی این که تو بازار به فروش میرسه حداقل تو تهران بزرگ

 همینه نه بیشتر .

فر را از یک ربع قبل روشن کنید با 200 درجه سانتیگراد اگر دوست دارین که

کلوچه هاتون نرم باشه تا فر را روشن کردین یک قابلمه آب کنید و بذارید  تا

آخر پخت این قابلمه تو فر بمونه اگر دوست دارین که کلوچه هاتون ترد باشه

 احتیاجی به این کار نیست .

اول خمیر را درست کنیم چون باید کمی استراحت کنه .

روغن جامد را بذارین روی حرارت کم تا ذوب بشه بعد بذارین سرد بشه .

میتونید بجای روغن از کره استفاده کنین که مقدارش 20 گرم اضافه میشه

ولی به طور سنتی این کلوچه با روغن حیوانی درست میشده .

آرد و بیکینگ پودر الک شده را تو کاسه ریخته و و روغن ها را وسطش می

ریزیم و با هم مخلوط می کنیم .

 

 

بعد آب ولرم را خیلی آروم قاشق قاشق اضافه می کنیم و ورز میدیم تا خمیر

 بشه اول که آرد و روغن را مخلوط می کنین به نظر میاد که این خمیر احتیاج

 به آب زیادی نداره ولی بعد که آروم بهش آب را اضافه می کنید بیشتر از

اونی که به نظر میومده آب استفاده میشه .

اینجا می بینید که هنوز خمیر جمع نشده و حالت شکنندگی داره و یک خمیر

 صافی نیست و احتیاج به آب داره .

 

بعد که یک خمیری بدست آوردین که صاف هست  و جمع شده و لطیفه

 مقداری ورزش بدین و بعد روی اون را بپوشونید و نیم ساعت بذارینش تو

محیط آشپزخونه تا استراحت کنه .

 

بریم سراغ درست کردن مواد میانی .به طور معمول اول کره و شکر دانه

درشت را با همزن میزنند تا حجمش دو برابر بشه بعد بقیه مواد را بهش

اضافه می کنند ولی یک روش تنبلانه هم داره همه مواد را مخلوط و بریزین

تو غذا ساز تا یک دست بشه.

 

خمیر که استراحتش تموم شد اون را به تکه های 100 گرمی تقسیم کنید

معمولا کلوچه های بیرون خمیرشون این اندازه هست . این مقدار مواد حدود

 4 تا کلوچه بهتون میده .

 

یک چونه خمیر را بردارین و بازش کنین باید لبه ها نازکتر از مرکز باشه

مقداری از مواد میانی وسط خمیر بذارین .

 

لبه های خمیر را به سمت بالا بیارین و مثل بقچه جمعش کنین و خمیر را

برگردونین طوریکه سمت جمع شده زیر کار قرار بگیره .

 

در روش سنتی این چونه های پر شده را تو یک سینی می چینند و 5 دقیقه

بهش زمان میدن بعد با یک مهر چوبی که تو آرد زدن روی اون را کاملا فشار

 میدن تا هم پهن بشه هم نقشدار .

 

مهر چوبی که من داشتم کوچیکه و نقشش با نقش مهر کلوچه فومن فرق

 داره فقط گذاشتم برای کسانی که تا به حال ندیدن همین نداشتن مهر باعث

 میشه که شکل روی کلوچه های ما بعد از پخت کمتر از کلوچه های بیرون

 برجسته باشه .


پس چون مهر نداریم (از لوازم قنادی فروشی ها تهیه کنید) با دست یا وردنه

 چونه خمیر را فشار میدیم و پهنش می کنیم بعد روی اون را با هر چیزی که

دم دستتون هست نقش دار کنید حالا حتما واجب نیست شکل روی کلوچه

ها شبیه بیرون باشه .

 

 

کلوچه ها را تو سینی بدون چرب کردن بچینید حتما فاصله بین اونها را رعایت

کنید چون حجمشون بیشتر میشه با یک چاقوی تیز چند تا سوراخ روی خمیر

ها ایجاد کنید که هوای اون در حین پخت بیرون بیاد و کلوچه باد نکنه .

 

یک زرده تخم مرغ را با کمی زعفران غلیظ مخلوط و با برس روی کلوچه ها

بزنید میتونید روی اونها از کنجد یا خرفه هم استفاده کنین .

 


بعد سینی را در فر به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار بدین تا روی اون طلائی بشه

 این تفاوت زمان برای تفاوت فرهای مختلف با دمای متفاوته .

سینی را در بیارین کلوچه ها را بذارین تا خنک بشن اگر هم دوست داشتین

داغ داغ نوش جان کنین اما بعد از سرد شدن باید در ظرف در بسته نگهداری

 بشن .